Jaro ve znamení slunce

Po celou dobu, co se věnuji lovu ryb a obzvláště lovu kaprů, byl vždy mým nejmilejším úlovkem kapr lysec ve tvaru sluníčka. Mnoho let jsem toužil po tom nachytat na českých svazových vodách více opravdu krásných lysců, kteří by se svou váhou přehoupli přes magickou hranici 10 kg.  „Sluníčka“, jak těmto nádherným tvorům přezdívám, se mi však dlouhý čas vyhýbala. Vlastně dlouho dobu byl pro mne jediným takovým malým splněným snem kapr o hmotnosti 14 kg, kterého jsem chytil na velice těžké svazové vodě. Dodnes jsem na tohoto kapra hrdý a to hlavně proto, že neznám nikoho z mého okolí, kdo na této vodě takovou rybu chytil.

Můj první a nadlouhou dobu poslední velký lysec ze svazové vody

Nicméně neustále jsem toužil zažít výpravy, na nichž chytím více takto nádherných ryb. No a jak se to tak někdy v životě stává, některá přání a sny se občas promění ve skutečnost. Jinými slovy letošní jaro se pro mne stalo splněným snem. Bylo to o to hezčí, že parťákem na všech jarních výpravách mi byla manželka, která nahradila mého obvyklého„spolubojovníka“ a především kamaráda Jirku,majitele společnosti BS baits. Právě on mě vybavuje všemi těmi skvělými kapřími pochutinami.

Již mnoho let od své milované druhé polovičky velmi často slýchám, že když jedeme spolu, tak se mi málokdy daří a nic nechytnu. Proto jsem doufal, že si během letošního jara spravím reputaci a ukážu, že taky tu a tam něco chytím…

Vzhledem k tomu, že letošní zima vlastně ani nebyla a jaro bylo nezvykle teplé, tak se první výprava uskutečnila již začátkem dubna. A úspěch na sebe nenechal dlouho čekat.Před touto jednonoční událostí jsem se vybavil mým na jaro velmi oblíbeným Red Mixem. Díky velmi krátkému času strávenému u vody jsem měl sice jen jeden záběr, ale ryba stála za to. Podařilo se mi zdolat krásného a hlavně zdravého šupináče o váze 13,5 kg. A i když to nebyl lysec, byl také krásný a moc si jej vážím.

13,5 kg těžký „šupík“ na svazovce vždy potěší

Po takovém úspěchu na sebe nedala další opět jednonoční expedice dlouho čekat. Celá výprava, ikdyž na jiném místě, se nesla v duchu té předchozí. V hlavní roli opět Red Mix, jeden záběr a nádherný kapr lysec o váze 14 kg. Nádherné sluníčko, zářil jsem štěstím. Dvě takto krásné ryby hned v úvodu sezóny - to byl „mazec“. Hlavně jsem po dlouhé době chytil nádherné „zrcadýlko“. Nicméně tyto výpravy měly být jen slabým odvarem toho, co následovalo během třetí a pro mne nezapomenutelné výpravy.

První velký lysec po mnoha letech neodolal jarní klasice RED - MIX

Na v pořadí třetí jednonoční rybaření jsem se strašně těšil. Jednak kvůli předchozím úspěchům a jednak také kvůli předpovědi počasí, která byla pro lov kaprů ideální. Po příjezdu k vodě nás však uvítal neskutečný vítr, který mě moc nepotěšil. Na tomto revíru vítr aktivitě kaprů moc neprospívá. Prvotním problémem jsem se však nenechal rozptýlit a pečlivě jsem začal připravovat pruty. Montáže jsem zhotovil, jako ve většině případů, z háčkuWide gape vel. 6 od Kordy v kombinaci se šňůrkou Quicksilver od firmy Kryston. Na jeden prut jsem nastražil dvě 24 mm kuličky Red Mixu a na druhý dvě 20 mm kuličky olihně. S nadsázkou jsem si v duchu říkal: „Velká nástraha rovná se velká ryba“. Neměl jsem ani tušení, že se mé pořekadlo vyplní. Montáže jsem nahodil do osvědčených míst a ke každé z nich přihodil cca 2 kg kuliček od každé příchutě. Normálně nejsem zastáncem velkých krmných kampaní a většinou krmím jenom několika kuličkami, ale tentokráte mi něco napovídalo, abych svou strategii změnil.

Na večer se vítr uklidnil a já své drahé polovičce říkal:„Teď by to mohlo přijít“. Neuteklo ani pět minut a já na svůj pravý prut dostal brutální záběr. Zvednul jsem prut(zasekávat nebylo potřeba) a ucítil nádherný tah ryby, který ani po několika minutách nepolevoval. Zhruba po dvaceti minutách velmi napínavého boje jsem ji navedl do podběráku. Nemohl jsem uvěřit vlastním očím. V podběráku se rozvalovalo mé vysněné sluníčko s mírami 86 cm a váhou 16,9 kg. Nový osobák. Spokojenost nebrala mezí. Takovou rybu jsem chtěl vždy chytit. Po pořízení několika fotek kapří mamina putovala zpět do svého rodného živlu.

Radost z nového osobáčku byla veliká

Z mého veselí mě probrala až manželka, která mi v žertu připomínala naši úmluvu:„Když chytím kapra nad 15 kg, tak balíme věci a jedeme domů.“ Oběma nám bylo jasné, že v tuhle chvíli by mě nedostala domů ani párem koní. Zůstali jsme, a to se ukázalo jako klíčové. Před ukončením doby lovu jsem chytil ještě kapříka kolem 8 kg. Pak jsem pruty stáhnul a nemohl se dočkat, až budu moci opět nahodit. Celou noc jsem si přehrával nádherný souboj a vlastně jsem ani pořádně neusnul. Ráno jsem nahodil a tajně jsem doufal, že by to ještě mohlo přijít. Znepokojovala mě pouze předchozí zkušenost, že jsem vždy měl pouze jeden záběr. Teď jsem měl již dva vytažené kapry a bál jsem se, že místo bude rozplašené. Z tohoto rozjímání mě vytrhnul záběr na můj levý prut, který rozptýlil veškeré pochybnosti. Po nádherném souboji manželka podebírá krásného zdravého lysce o váze 13 kg. Opět jsem velice spokojený. Nicméně to ještě nebyl konec. Zhruba po dalších třech hodinách přichází čtvrtý a poslední záběr, na jehož konci je další sluníčko o váze 11,2 kg. Žil jsem svůj sen, ale vůbec jsem si to neuvědomoval. Prostě nádhera.

Nádherné 13kg „sluníčko“

Sluší jim to spolu…

Následující, v pořadí čtvrtá, výprava proběhla asi za 14 dní. Po předchozím úspěchu jsem zvolil stejné místo, nástrahy i montáže a doufal jsem, že se vše bude opakovat. Výprava byla také poměrně úspěšná, ale té předešlé se nevyrovnala. Tak rychle jak se sny splní, tak rychle se i rozplynou. Na konci této výpravy byly dva velmi krásní „šupíci“ s váhami přes 10 kg.

10,4 a 10,8 kg těžké šupíky si na své konto připsala 24mm kulička olihně

Což bylo nádherné. Především proto, že jsem na každé jarní výpravě chytil kapra přes 10 kg. Což na svazové vodě není vždy úplně snadné. Přesto jsem po této výpravě cítil jakési zklamání či nenaplnění. Až doma při prohlížení fotek se svými miláčky jsem si uvědomil, že nic netrvá věčně a každý příběh má konec. Moji lysci mě zase na nějaký čas opustili.Nevím, jak dlouho bude trvat, než se znovu shledáme. Já však budu velmi trpělivý a vyčkám i dlouhý čas. Protože i teď, když píšu tyto řádky, mě ještě mrazí z těch nádherných kapřích sluníček.